Header II

Header ADS

Kilang proses kelapa, mi meloyakan diarah tutup sementara


TASEK GELUGOR:
Memijak kelapa yang telah dikisar, kemudian menjemurnya untuk dijadikan kerisik... malah kelapa yang dijemur pula dibiarkan hingga didatangi anjing.

Itu permandangan di sebuah kilang memproses kelapa di Kampung Selamat, Tasek Gelugor, Pulau Pinang selepas diserbu Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang (JKNPP) dan Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) pada Khamis.

Pegawai Kesihatan Persekitaran Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) JKNPP Mohd Wazir Khalid berkata, ketika diserbu, keadaan persekitaran kilang yang beroperasi tanpa lesen itu amat kotor dan meloyakan.

"Pemeriksaan di kilang itu mendapati keadaannya persekitarannya sangat kotor dan berbau. Lebih menjijikkan apabila kedudukan tandas pekerja pula bersebelahan dengan longgokan kelapa yang sudah dikupas.

"Ketika tiba untuk pemeriksaan didapati seorang pekerja sedang memijak isi kelapa yang sudah diproses untuk dijadikan kerisik," ujar Mohd Wazir.

Air yang digunakan untuk membersih isi kelapa juga adalah dari sumber yang sama, iaitu tandas.

Menurut Mohd Wazir, isi kelapa berkenaan dihantar ke pasar berdekatan di seluruh negeri ini untuk diproses menjadi santan dan kerisik.

Pemilik kilang berkenaan juga didapati menggaji pekerja asing yang tidak memiliki suntikan vaksin anti-tifoid.



Sementara itu, pemeriksaan di kilang memproses mi pula mendapati produk yang siap diproses dibiarkan bersepah di lantai dan dihurung lalat.

"Pemiliknya didapati tidak mengendahkan kebersihan apabila membiarkan produknya berselerak dan bertaburan di atas lantai dalam keadaan kotor dan dipenuhi lalat hingga ia boleh menyebabkan berlakunya pencemaran makanan," katanya.

Dalam operasi itu, kedua-dua kilang tersebut diarah tutup selama 14 hari kerana tidak mematuhi tahap kebersihan ditetapkan mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983.

Mohd Wazir berkata, pihaknya menyerahkan kepada bahagian pelesena

______
DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily

No comments

Theme images by A330Pilot. Powered by Blogger.