Header II

Header ADS

Bolehkah kita tidak bergaduh apabila bercakap isu politik?


Sebilangan besar dari kita di nasihatkan agar bersikap sopan apabila bercakap mengenai politik.

Tetapi kebiasaannya kempen politik adalah sesuatu yang sangat luar biasa secara emosional dan agak provokatif.

Ia menarik perhatian semua orang.

Sama ada anda berbual dengan jiran semasa beriadah atau menikmati makan malam dengan beberapa rakan, anda pasti akan berada dalam perbincangan politik pada suatu ketika musim pilihan raya ini.

Bagaimana jika perbualan itu menjadi panas? Tentunya setiap satu kepercayaan politik turut boleh menjalin kesegaran seketika atau ketegangan yang tidak selesa.

Jika berbicara mengenai politik di luar kumpulan rakan karib anda, apakah ada peraturan untuk memastikan anda mengukuhkan kepercayaan terhadap hubungan anda, dan bukannya memutuskannya?

Elok jika anda dapat menjelaskan niat anda.

Kepercayaan dibina berdasarkan pemberian dan penerimaan ketika bertukar pandangan bersama.

Bersedialah dengan minat untuk mendengar pandangan orang lain seperti menyatakan pendapat anda sendiri.

Adakah anda bersedia memberi ruang kepada orang lain dan mendengarkan mereka dengan niat untuk benar-benar memahami?

Berlaku jujurlah. Pertimbangkan bagaimana anda cenderung memasuki perbincangan politik.

Dengan niat untuk memahami atau untuk memujuk? Sekarang adalah masa untuk bereksperimen dengan menetapkan arah hala tuju berdasarkan pertukaran pandangan bersama.

Pertimbangkan apa yang harus anda akan perolehi dengan mengetahui apa yang paling penting bagi orang lain.

Fikirkan bagaimana anda akan mendapat manfaat daripada mempelajari sudut pandangan alternatif.

Tetapkan niat yang lebih tinggi untuk diri sendiri. Biarkan ia berfungsi sebagai kompas anda semasa perbincangan berlangsung.

Apabila ada sesuatu yang hampir dengan pendapat anda , anda mungkin cenderung untuk meneruskan dan mengekalkan pendapat anda.

Anda mungkin mendapati diri anda cuba membuat orang lain salah. Atau menilai bukan hanya pemikiran mereka, tetapi siapa mereka sebagai manusia.

Kebenarannya? Kita semua pantas menilai orang lain. Bercakap mengenai politik memberi peluang kuat untuk menyedari kecenderungan itu dan mengarahkannya kembali. Kita boleh terperangkap dan membuka hal sendiri. Kita boleh memberi keraguan kepada orang lain.

Kepercayaan dibina berdasarkan pemahaman bersama mengenai keperluan teras.

Cuba pertimbangkan. Hubungan mana yang anda anggap lebih berkesan?

Sekiranya anda merasakan diri anda semakin terperangkap dari sudut pandangan alternatif, ubahlah sikap anda. Bertanya soalan.

Ingat, kepercayaan politik dipengaruhi oleh pengalaman hidup.

Pengalaman di mana orang merasa dilayan atau dikecewakan oleh ahli politik yang memegang jawatan – dan bahkan dengan berkempen sendiri.

Pertimbangkan apa yang boleh memberitahu anda tentang perkara yang paling penting bagi mereka. Aspek unik dalam kehidupan mereka mungkin terungkap – wawasan yang membuka segalanya untuk anda.

Mendapatkan pemahaman yang sahih tentang orang lain tidak bermaksud anda harus bersetuju dengan mereka atau mengubah pandangan anda.

Hubungan yang sihat didasarkan pada rasa hormat, walaupun anda tidak setuju.

Hormati dan menghormati pandangan orang lain ini dengan cara yang sama seperti yang anda mahukan untuk menghormati pandangan anda.

Anda boleh memberi ruang antara satu sama lain untuk melihat sesuatu secara berbeza, dan anda mungkin mendapat kesamaan. Bersikap terbuka untuk menemui titik-titik hubungan itu. Tetap berfikiran terbuka.

Sukarkah kita untuk mengucapkan terima kasih atas kesediaan untuk terlibat dan berkongsi. Nyatakan penghargaan atas apa yang anda terima.

Berikan tanda rasa terima kasih anda untuk cara hubungan ini – secara terbuka, jujur, dan autentik.

Cuba pertimbangkan. Apabila anda tidak setuju, dan bukannya membuat orang salah, anda boleh memilih untuk mengetahui lebih banyak tentang mereka, secara keseluruhan.

———————————–

Azizi Ahmad


______
DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily

No comments

Theme images by A330Pilot. Powered by Blogger.